Galapagos eilanden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu Galapagos eilanden - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

Galapagos eilanden

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

18 Mei 2006 | Ecuador, Quito

Ik vlieg vanuit Quito met Tame Airlines naar Baltra. Het eerste eiland waar niets anders is dan een vliegveld. Vanaf hier nemen we de pond en de bus naar Puerta Ayora op Santa Cruz eiland. In de haven ligt mijn schip de Aida Maria, een comfortable motorjacht, klaar. Ik deel een cabine met Sally (UK). Op het eerste gezicht ziet alles er schoon en netjes uit. De crew ontvangt ons hartelijk.
Puerto Ayora is een stadje dat van alles voorzien is, internetcafeetjes, restaurantjes, souvenirshops, hotels etc. We gaan in de namiddag naar de hooglanden van Santa Cruz om de Galapagos landschildpadden in het wild te spotten. Zeker de moeite waard aangezien we er veel zien, de een nog groter dan de ander (en dan bedoel ik echt Mega!). Sally en ik besluiten na het eten onze bed op te zoeken aangezien we al licht in ons hoofd voelen... Om 00.00 uur verlaat ons schip de haven en gaan we naar Rabida eiland, bekend om zijn rode strand. Hier worden we ontvangen door een zeeleeuw met haar kind. Een schitterende wandeling op het eiland met veel natuur. Na de wandeling gaan we voor het eerst snorkelen. Direct raak want we spotten een haai! We volgen hem tot hij naar dieper water gaat. Volgens onze natuurgids zijn de haaien in de Galapagos (meest bekende, white- en blacktipped reef haai, hamerhaai en de Galapagoshaai) niet gevaarlijk.
Voelt toch raar als iemand haai roept en dan ipv dat iedereen het water uitgaat, het precies andersom is! Waanzinnig mooi onderwaterspektakel. Vele mooie visjes, het voelt als of je in het tropisch aquarium zwemt van Artis.
Na Rabida naar St. James bay van Santiago eiland. Deze baai heeft weer zwart zand. Ook hier gaan we snorkelen en komen we 2 groene zeeschilpadden tegen. Het onderwaterleven is totaal niet bang maar eerder nieuwsgierig (ja zelfs de haaien komen naar je toe!). Zo zwem ik lange tijd met de schilpadden. Via de bovenzijde van het eiland komen we aan in Sullivans bay nog steeds Santiago eiland. Een kilometerslange lavavlakte bevindt zich hier. Dit geeft een ontzettend mooi contrast. Een korte vaart naar Bartolomé eiland. Bartolomé heeft een rots op een punt dat een mooie gloed heeft als de zon erop schijnt. Dit eiland geeft het best het karakter neer van de Galapagos. We nemen de `Stairway to heaven` om een goed uitzicht te hebben over dit eiland en de naastliggende. We snorkelen om de rots en zien veel soorten koraal, visjes, 2 haaien en een rog.
´s Nachts vertrekken we om een korte vaart te maken naar North Seymour. We staan opnieuw vroeg op (elke dag worden we om 05.00 uur wakker gemaakt...) om de Frigatebirds te bewonderen. De mannetjes hebben een grote rode ballon onder hun snavel die deze opblazen om indruk te maken op de vrouwtjes. Schitterend gezicht. Tevens komen we hier de Blue footed boobies (Jan van Gent) tegen. Deze vogels hebben een blauwe voeten en snavel. De mannetjes maken een grappige dans om de dames te imponeren. Niet alle dames reageren maar zeker erg amusant voor de tourist.
Via Las Bachas, een stuk strand op Santa Cruz vertrekken we richting South Plaza. Een klein eilandje voor de kust van Santa Cruz. Op het strand word ik verrast door Jules! Dit is het enige eiland waar we elkaar kruisen. Tijdens het snorkelen komen we een grote rog tegen. Jules zijn Galapagostrip zit erop maar ik heb nog een paar dagen. We gaan naar Santa Fe. Hier vind je veel vogeltjes. Charles Darwins evolutie theorie is hier op de Galapagos gemaakt. Hij studeerde de vele finches en zag de vogeltjes veranderen naar de omgeving.
We maken een lange vaart richting Espanola, het oudste eiland van de Galapagos. Een schitterend eiland die rijk is met vele dieren. Zo vindt je ook hier de marine leguaan. De enige leguaan die vegetarisch is en leeft op zeewier. De marine leguaan vind je nergens in de wereld dan op de Galapagoseilanden. Je struikelt op de eilanden letterlijk over de land- en marine leguanen. Tevens is hier een legune waar vele flamingos een thuis hebben gevonden. Ze zijn fuchsiarose, dit komt door de soort garnaal dat leeft in de lagune. ´s Middags nog een keertje snorkelen en dat werd beloond met 10 zeeleeuwen. Toevallig dat zij ook een duik namen! Waanzinnige ervaring aangezien ze heel speels en nieuwsgierig zijn. Laatste eiland, Floreana, is een bewoond eiland. Wel een beetje een spookeiland aangezien veel mensen zijn vermist of dood zijn gevonden door onbekende redenen. De eerste bewoners was een Duits gezin, de Wittmers. De `robinson` Margaret Wittmer heeft op zeker een hoop geheimen en waarheden met haar meegenomen in haar graf.
Een baai waar dit eiland bekend om is geworden is Post Office Bay. Niet omdat hier een postkantoor is gevestigd maar iets dergelijks. Je kunt in de ton een kaart/brief achterlaten met adres. Iedere bezoeker kijkt tussen de kaarten of eentje tussen zit waar je in de buurt woont en bezorgt deze. Dit ´postkantoor´ is zo al honderden jaren actief. Helaas kan ik mijn kaart van Yvonne niet vinden. Hopelijk heeft iemand hem voor mij meegenomen en bezorgt in Reeuwijk!
´s Middags gaan we snorkelen bij Devil´s Crown, met een krater in het midden. De stroming is erg sterk en zwemmen is dan ook moeizaam. Toch nog geluk met de vele visjes die we zien, 2 haaien en een rog.
Onze laatste vaart naar Santa Cruz, we eindigen in Puerto Ayora. We bezoeken nog het Charles Darwin Station waar lonesome George huist. Een oude landschilpad en enige over in zijn soort. Na 8 dagen cruisen maar niet echt kunnen relaxen is het tijd om weer terug te vliegen naar Quito. Ik blijf 1 nachtje in Quito voordat ik via Panama (waar ik Jules weer zie) naar Santo Domingo (Dominicaanse Republiek) vlieg. De Carribean zou toch dé plek moeten zijn om te relaxen! Gelukkig heb ik daar nog 4 weken!

• 21 Mei 2006 - 22:00

Tonny:

Hoi lieve schat, wat een prachtig verhaal weer en schitterende foto's. Het gaat opschieten voor je maar ga eerst nog maar lekker genieten en relaxen op de Carribiën!!
    Dikke kus en knuffel

• 21 Mei 2006 - 22:06

Hola Jes,:

Waar is je kaart dan gebleven? Ik ben benieuwd of je hem nog eens krijgt (ik heb de mijne niet gekregen tot nu toe). Leuk om je foto's te zien en , heel herkenbaar. Hoe vond je het?
    Heel veel succes met relaxen, samen met Jules.

Groetjes,
    Yvonne

• 23 Mei 2006 - 08:47

Tinus:

Hee Kanjer!
    Weer waarzinnige foto's! Ook super mooi gefotografeerd. Als je terug komt kun je ook altijd nog iets met fotografie gaan doen ;-)Ondertussen ben je denk ik al lekker aan het relaxen met Jules in de Dominicaanse! Heerlijk! Heb je straks wel weer zin om terug te komen? Saai hoor hier in Nederland ;-) Maar je moet wel terug komen hoor!
    Geniet lekker van de omgeving ... en elkaar!

Big hug x

• 24 Mei 2006 - 16:42

Moniek:

ha jessie,
    ff een dikke knuffel van mij en jetje en harry de kat natuurlijk,
    XXXXX

• 26 Mei 2006 - 08:55

Wie Wil Even Het Email Adres Geven Van Moniek?:

Wie wil even het email adres geven van Moniek?