In de Caribbean!! - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu In de Caribbean!! - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

In de Caribbean!!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

25 Mei 2006 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

514 jaar nadat Columbus voet aan wal zette op de Dominicaanse republiek (toendertijd noemde hij dit eiland Hispaniola), arriveer ik hier ook. Santo Domingo (Columbus gaf het de naam La Isabella) is de hoofdstad van dit eiland. De stad was de eerste echte stad in de Nieuwe Wereld. Hier bevinden zich de oudste koloniale monumenten in Amerika. De Calle las Damas (Straat van de dames) is de oudste straat van de stad. Langs deze straat staat een prachtig fort 'Ozama' met een toren uit 1507 en het Panteón Nacional. Aan het eind van deze straat kom je uit op een plein waar het voormalig huis van Columbus 'Alcázar de Colón' staat. Er hangt een hele relaxte sfeer in deze stad. De meeste mensen houden nog een siësta in de middag en voor de rest doen ze rustig aan. Het is hier dan ook wel errug hot! Overal kun je kleurrijke schilderijen en vliegers kopen, dit is niet alleen voor de toerist maar ook de Dominicanen zelf kopen dit maar al te graag.
In het koloniale gedeelte van de stad bezoeken we de Catedral de Santa Maria la Menor. Deze werd vanaf 1510 opgetrokken en was de eerste kathedraal in Amerika. Vlak ernaast ligt een mooi parkje met het bronzen standbeeld van Christofel Columbus. Dat Columbus een belangrijk deel is van de Dominicaanse cultuur blijkt wel uit het feit dat ze een megagroot gebouw hebben laten bouwen. Precies 500 jaar nadat Columbus dit eiland vond opende het zijn deuren, Faro a Colón. Een enorme kruisvormig bouwwerk waarin zich het marmeren mausoleum bevindt met de overblijfselen van Columbus. Elke zondag, als er bewolking is, gaan de grote lampen aan en zie je een verlicht kruis boven het gebouw aan de hemel. Een spektaculair mooi gezicht.
Naast cultuur bezit dit eiland ook over natuur. Natuurlijk heb je de mooie Carraïbische zee en de witte stranden (helaas nog niet bezocht..) maar zo´n 30 minuten met de taxi vanuit Santo Domingo vind je het 'Los Tres Ojos' park waar zich vier (laatste is pas onlangs gevonden) meertjes bevinden op de bodem van een 15 meter diepe grot, meertjes die glinsteren als ogen. Wij spotten zelfs een alligator en een schildpadje in het water. Een schitterende plek!
Zaterdagochtend nemen we de bus naar Cabarete, een plaatsje in het noorden van het eiland. Daar blijf ik 3 en Julian 6 weken, eindelijk kunnen we de zee in!

ps. foto volgen, pc probleempje en helaas geen IT afdeling beschikbaar...
5-6: problemen verholpen, met de Dominicaanse snelheid..!

• 29 Mei 2006 - 14:29

Martin:

Zeg het maar hoor, ik kom je graag even uit de problemen helpen! Als gelouterde IT-er wil ik me wel opofferen.... en ik vind vast wel wat collega's die mee willen!

• 31 Mei 2006 - 14:24

Petra:

hoi jess,
    heb weer ff een foto gestuurd naar je hotmail van jamie.
    doeggggg

petra