Carnaval in Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu Carnaval in Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

Carnaval in Rio de Janeiro

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

28 Februari 2006 | Brazilië, Rio de Janeiro

Het grootste feest in Brazilië, carnaval, begint op 24-2 en stopt op 1-3. In deze periode lijkt Rio (op toeristische attracties en de vele boco´s) overdag als spookstad. Natuurlijk willen ook wij niets van dit feest missen maar Rio is de moeite waard. Zodra je de stad binnenkomt valt 1 ding ons direct op: Cristo Redentor oftewel Christ the Redeemer. Lijkt eigenlijk best klein in verhouding tot de foto´s die je normaal tegenkomt van Rio. Maar geloof mij als je onderaan het standbeeld staat is hij eigenlijk best groot. Christ the Redeemer is gebouwd naar aanleiding van 100 jaar onafhankelijkheid van Portugal en pronkt op de berg Corcovado. Er is nog een belangrijke berg cq. granieten rotsblok in Rio, Sugarloaf Mountain. Vanaf Corcovado goed zichtbaar en domineer Rio's Guanabara bay. Via een kabelbaan ga je Sugerloaf Mountain op en heb je een schitterend uitzicht over de fameuse Copacabana. Ook ik ga een dagje naar dit strand. Niet heel erg slim want het is volgestampt met mensen. Naast de Copacabana vind je Ipanema, een veel rustiger strand. Ik moet wel toegeven dat ondanks de drukte alles schoon is in tegenstelling tot Scheveningen in de zomer. De oceaan in Rio is wel iets heftiger dan onze Noordzee. De golven zijn ontzettend hoog en de stroming is sterk. De reddingwerkers maken hier overuren om de toeristen weer veilig op het zand te zetten. In Brazilië is het verboden om topless te zonnne, met uitzondering van vrouwen die als man zijn geboren. Nou dat zijn er nogal wat aan het zicht te zien. Als alternatief dragen de 'echte' vrouwen dan ook minuscule bikini´s om maar zo min mogelijk wit te laten.
Naast relaxen en sightseeing toch nog iets nieuws gedaan: hanggliden. Een mooi mogelijkheid om de stad van een andere kant te bekijken. Het gaat heel rustig en je voelt je als een vogel in de lucht. Tijdens mijn vlucht kwamen we een arend tegen. Gek maar mooi gezicht vanuit de lucht. Over het bos Tijuca, de zee, landen we op het strand Pepino. Een waanzinnig gevoel!
Ons hotel staat in Lapa, dit is vlakbij het historisch centrum. Hier vind je o.a. de Catedral São Sebastião, dat is gebouwd in de vorm van een kegel. Van binnen ziet het er waanzinnig mooi uit en vanwege de vorm is de akoestiek schitterend.
In Rio staat het grootste voetbalstadium van Brazilië: Maracanã. Helaas vanwege de carnaval zijn er gen wedstrijden maar het stadium is wel open voor bezichtiging. Je mag zelfs een kijkje nemen in de kleedkamer en de douche-/badruimte Daarna loop je door de gang, de trap op naar het veld. Dezelfde weg als de voetbalspelers. Helaas ben niet ontdekt als voetbalspeelsters voor één van de Braziliaanse clubs...
Wat mensen zeggen met betrekking tot de criminaliteit in Rio is waar. Ik kom een hoop mensen tegen die zijn bestolen, overvallen onder bedreiging van mes en/of pistool. Door geen sieraden, merkkleding en digitale camera bij je te hebben kun je het enigzins voorkomen.
Vrijdag 24-2 wordt officieel carnaval afgetrapt in Rio. De burgemeester overhandigt de sleutel aan de Koning Bongo, Koningin Carnaval en Prinses Carnaval. Het feest is nu geopend voor de mensen in Rio. Die avond trappen wij ook ons carnaval af. We gaan naar een groot straatfeest vol sambamuziek en -dans. Eet- en drinktentjes om de 2 meter. Iedereen leeft op straat en danst/feest de hele nacht.
Zaterdagavond hebben we kaartjes gekocht voor een kostuumwedstrijd. Categoriën: Fantasie Dames, Fantasie Heren, Avondkostuum Dames, Avondkostuum Heren & Travestieten. Er waren heel wat pauwen nodig om dit in elkaar te zetten. De meer veren, glitters, kant etc. de beter. De kostuums zijn zo zwaar dat ze niet meer te tillen zijn maar op een karretjes aan de persoon vast zitten. Ziet er erg oncomfortabel ui maar wel een groot spektakel. Het allergrootste spektakel is zondagavond in het Sambódromo. Deze 'straat' met aan beide zijde tribunes is in 1983 speciaal gebouwd voor de carnavalsoptocht. Het kan in totaal 43.000 mensen herbergen. Stuart, Sarah & ik hadden V.I.P. kaartjes gereserveerd en dat was maar goed ook. Wij zaten nu op rij C (3e rij van voren) en anders hadden we het met een verrekijker moeten zien.
In totaal komen er op zondag 7 sambascholen voorbij. Elke school heeft 80 minuten de tijd om vanaf de start naar de finisch te lopen/dansen (dit is best spannend, sommige scholen hebben duizenden leden en wel 6 karren). Ondertussen worden ze beoordeelt door de jury. Maandagavond is de 2e groep van 7 en dan wordt de winnaar bekentgemaakt. De 'karren' zijn groot, vol glitters en grote figuren. Nog moeite en geld wordt bespaard aan de karren en kostuums. En aan het eind van de parade staat een grote vuilnisbak waar alle kostuums in worden gegooid, zonde. De karren zijn zo hoog gebouwd dat de mensen er per hijskraan ervan af moeten worden gehaald. Op elke kar staat 1 prinses. Zij is het mooist gekleed (als ze al iets aanheeft!) en is prominent aanwezig. Een schitterend spektakel maar wel erg lang. De optocht begint om 21.00 uur en finished om 08.00 uur ´s ochtends. Ik heb het niet zo lang uitgehouden maar het geld voor de kaartjes was het meer dan waard.
Vanavond moet ik helaas afscheid nemen van Stuart. Hij gaat terug naar Dublin. Wij gaan morgen verder Brazilië in, naar Ouro Preto.

• 05 Maart 2006 - 21:40

Hoi Jes,:

Ik dacht vandaag nog aan je, gelukkgi heb je weer wat geplaatst. Je hebt het dus overleeft en blijkbaar was het wat je er van verwachtte. Raar idee, maar je zit nu waarschijnlijk achter de PC op zondagmiddag. Je zult nog wel foto's plaatsen, dus ik zal morgen nog een keer kijken.
    Liefs en veel plezier zonder Stuart,
    Yvonne

• 05 Maart 2006 - 21:41

Yvonne:

voordat ik kritiek krijg, ik bedoel hierboven: gelukkig en overleefd.

• 06 Maart 2006 - 10:52

Tinus:

Hee wijffie!

Blij te horen dat het goed gaat. Heb namelijk gehoord dat het er heftig aan toe ging daar in Rio! Heb je mooie foto's gemaakt? Ben ik namelijk ook wel heel erg benieuwd naar. Wat ongezellig dat Stuart al weer terug gaat. Zal weer wennen zijn... Ga je nu verder met Sarah? Hier alles goed. Ik ga alweer mn 3e maand in bij Leomil. Erg leuke branche hoor de mode! Afgelopen weekend zat ik in Dusseldorf, paar weken daarvoor in Parijs. Ben er lekker druk mee. Goede reis weer.

Kus

• 08 Maart 2006 - 12:13

Vloons:

hoeveel blaren heb je van het dansen?
    Hier is het waardeloos geniet ervan. Wat is de totale tussenstand van de foto's?

• 08 Maart 2006 - 17:32

Miranda:

Hoi Jessica, hier weer eens een berichtje van mij. Wat een gave en indrukwekkende foto´s van het carnaval in Rio!! En jij zag er ook mooi uit, met dat grote ding op je hoofd ;-) Met mij gaat alles goed, het mag alleen nu wel een keer lente worden. We hebben sneeuw gehad, en nu regen.. geef mij dan ook maar 1 bui om 4 uur en verder lekker de zon. Veel plezier nog daar he!
    Groetjes, Miranda

• 08 Maart 2006 - 20:23

Tonny:

Hoi lieve schat! Je blijft me verbazen met je verhalen en vooral de foto's. Wat moet jij een waanzinnige tijd meemaken. Was ik maar 20 jaar jonger! Jammer dat Stuart weg is. Ik hoop dat je nog een tijdje met Sarah kan verder reizen. Ik blijf je in ieder geval volgen!!

Dikke kus

• 13 Maart 2006 - 17:54

Irma Luizink:

wat een feest om je verhaal met bijbehorende foto's te zien. Ik krijg er een beetje carnavalsgevoel van.
    kus van irma.