Nederlandse geschiedenis in Brazilië - Reisverslag uit Olinda, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu Nederlandse geschiedenis in Brazilië - Reisverslag uit Olinda, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

Nederlandse geschiedenis in Brazilië

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

12 Maart 2006 | Brazilië, Olinda

Vanaf nu neemt mijn reis in Zuid-Amerika een kleine wending. Ik reis vanaf nu langs de kust richting het noorden. Dat betekent zon, zee, strand en feesten! Eerst passeer ik het strandstadje Porto Seguro. Dit stadje bestaat uit 2 delen, een historisch en een nieuw centrum. Beide delen hebben we bezocht maar natuurlijk ook heerlijk op het strand gelegen en in de zee gezwommen!

Salvador de Bahia is de voormalige hoofdstad van Brazilië. Tussen 1624 en 1625 was deze stad in Nederlandse handen. Ook deze stad is in 2 delen opgesplitst: Cidade Alta en Cidade Baixa. In het oude centrum Pelourinho (gelegen in het hogergelegen Cidade Alta) vind je pastelgekleurde huizen, de gotische kathedraal San Francisco en hier huist de band Odolum. Deze band is bekend geworden als begeleidende band voor Michael Jackson´s 'They don´t care about us' (zie videoclip). Dinsdagavond is dé avond van muziek, dans en veel gezelligheid. Overal op straat zie je de drumbandjes, eet- en drinkkraampjes en veel swingende mensen! Een waanzinnig geluid en gezicht. Je kunt hier op straat vlechtjes laten zetten in je haar. Ik besluit dat ook te doen, Olivia en Vauhn zijn 3 uur met mij bezig geweest om alles te vlechten.
Op straat valt mij op dat veel mensen een negroïde uiterlijk hebben. Dit komt omdat vroeger veel slaventransporten vanuit Afrika vooral in Salvador aankwamen. De Angolische slaven namen de sport Capoeira met zich mee aangezien geen enkele vorm van Martial Arts geoorloofd was. Capoeira is een combinatie van vechtsport, dans, acrobatiek en muziek (drums, tamboerijn & berimbau). Overal in Salvadar de Bahia zie je mannen de sport uitoefenen. Een gaaf gezicht!

De stad laat ik achter mij en ik ga verder langs de kust. Eerst arriveer ik in het kustplaatsje Maceió. Op een originele Jangada vaar ik richting een koraal om de hele ochtend te snorkelen. Hier heb ik veel mooie visjes en koraal gezien en gefotograveerd. Het mooiste was eigenlijk dat er zwemmende barmannen waren die je Pinã Colada en je verse garnalen in het water serveerden. Het is hier zó goed!

Olinda is ook een kustplaatsje maar is niet bekend vanwege haar mooie stranden. De zee is hier sterk vervuild. Nu kun je wel in de zee bij Recife (7 km. verderop) maar dit stuk staat bekend om zijn vele haaien. Voor mij dus even geen zee en strand...
Onder leiding van Prins Maurice van Nassau was Olinda in 1637 volledig weggebrand. Op het strand van Pau Amarelo staat nog een Nederlands fort. Tot op de dag van vandaag betaald Nederland voor renovatie van gebouwen en natuur, zoals bijvoorbeeld windmolens. Vandaag viert Olinda haar 277e verjaardag. Ik weet niet wat het betekend maar deze stad heeft iets met handpoppen. Je ziet ze veel in de winkels en de mensen lopen ermee op straat. In de namiddag waren er veel optochten met megagrote poppen, mensen in rijk versierde outfits en natuurlijk veel dans en muziek.

  • 14 Maart 2006 - 21:36

    He Jes,:

    Je gaat wel snel langs de kust of niet? Doe je dat met de bus en heo lang rijd je dan in 1 keer? Hoe ga je Brasil uit en welk land dan in (Venezuela)?

    Groet,
    Yvonne

  • 15 Maart 2006 - 08:05

    Martin:

    Het zonnetje laat zich in NL af en toe weer zien, dus vanochtend dacht ik, at is het hier toch lekker. Na het lezen van jouw verhaal is mijn droom weer vervlogen en wil ik naast zon nu ook zee en strand....

    Geniet ervan!

  • 15 Maart 2006 - 08:53

    Marcelle:

    Hoi Jes,

    Ziet er goed uit, zo'n cocktail in het water.
    x Marcelle

  • 17 Maart 2006 - 09:09

    Petra:

    hoi jess,
    heb gelijk zin in vakantie na al deze foto;s.
    Jamie is nu bijna een half jaar en kan zelfs al heel eventjes staan tegen de bank aan, en hij kan papa (baba) zeggen, dat is wel heel leuk.
    Nog een maand of 2 en dan kom je maar weer gauw kijken bij hem.
    gr petra

  • 18 Maart 2006 - 17:00

    Pa.:

    Hoi Jes,
    Ziet er allemaal goed uit en qua temp. weet ik nu wat je meemaakt.
    Wij zijn n.l. bij je in de buurt geweest en het is toch allemaal bijzonder. Chek je mail maar.
    Groetjes, ook van esther.

  • 22 Maart 2006 - 10:29

    Addy Zwezerijnen:

    Is het nou eens uit om je steeds in bikini te vertonen terwijl wij hier rillen van de kou !!!
    Nou kleine je laat je lekker verwennen door die Zuid Amerikaantjes he.
    Je vraagt je af wat is dat kind aan het doen een beetje carnaval vieren in Rio en snorkelen om die lelijke visjes te bekijken.
    Ga maar lekker zo door tante en ik smul van die fantastische verhalen.

    groetjes,
    Addy,Helma Mariek en Pluto.

  • 26 Maart 2006 - 16:05

    Ma:

    hoi jess alles goed je had van de week een paar keer gebeld maar ik was steeds niet thuis, ik had een kaartje gehad van jessica de Ridder zij gaat samenwonen in Haastrecht nu voor de rest geen nieuw alleen wil ik je nogmaals bedanken voor het weekend Dublin was erg leuk groetjes xxx ma

  • 26 Maart 2006 - 16:08

    Ma:

    nogmaals met mama je heb foto gekregen van Stuat hij komt zeker ook uit Dublin?

  • 30 Maart 2006 - 15:13

    Tinus:

    Hee woman! Hoe is het met je? Stoer die vlechtjes!Laat je weer wat van je horen? Met mij alles goed. Kan al voor 95% zien, nu hopen dat de laatste procenten snel terugkomen. Ben benieuwd weer naar je verhalen!
    Dikke kus
    10us :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Olinda

Jessica

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 80725

Voorgaande reizen:

17 November 2005 - 18 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: