Roeien en reizen op de Amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu Roeien en reizen op de Amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

Roeien en reizen op de Amazone

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

30 Maart 2006 | Brazilië, Manaus

Om 16.00 uur stappen we, in Belém, op onze boot de ´11 de Maio´. Proberen een plekje te vinden voor onze hangmat, want dat is onze slaapplek voor de komende 6 nachten. Er passen 242 personen op onze boot maar dat lijkt volgens ons onmogelijk. Niets is onmogelijk in Brazilië en alle hangmatten hangen dan ook hutje mutje boven en onder elkaar. Ik voel aan beide kanten mijn buren tegen mijn heupen en mijn hoofd ligt onder de benen van mijn achterbuurman. Echt lekker slapen is er niet bij op deze pond maar het heeft ook wel iets. Onze boot vertrekt niet tot 20.00 uur en hebben dus genoeg tijd om de haven te verkennen en wat te eten. Tot mijn grote verbazing komen er veel roeiboten voorbij, viertjes, skifjes en zelfs een acht! De roeiclub Amazonia (eens weer wat anders dan het Merwedekanaal en de Amstel) is gevestigd in Belém naast onze haven. Geweldig om ze allemaal voorbij te zien komen. Krijg er weer zin in! Ook hier is het druk. Het maakt dus niet uit hoe groot je vaarwater is…!

Het eten op de ferry is verschrikkelijk. In een gevangenis krijg je nog beter te eten. ´s Morgens worden we om 05.00 uur (lekker vroeg want je kunt toch nergens naar toe…) wakker gemaakt en krijgen we 1 droge boterham en een kopje koffie (geen beleg en geen thee). ´s middags rijst met bonensaus en ´s avonds rijst met kip (geen groente). Gelukkig heb ik in Belém wat snacks ingeslagen. Ik zal jullie de sanitaire omstandigheden sparen…

De eerste nacht vreselijk zeeziek geweest maar gelukkig op dag 2 helemaal hersteld. Het uitzicht is waanzinnig. Kindertjes in houten kano´s spelen in hun achtertuin: de Amazone. Ze varen met hun bootje naar onze grote boot en verkopen ons ´inga´. Dat lijkt op een megasperciboon maar heeft van binnen pitten waarop je moet kauwen, smaakt zoet. Erg lekker al zeg ik het zelf. Het natuurlandschap en de vele diertjes kun je goed zien vanaf de boot. We zien oa. Ara´s (maken veel geluid), aapjes, koeien, schapen, geiten, veel vogelsoorten en verschillende soorten dolfijnen. In de Amazone vind je naast zoetwaterdolfijnen (grijs) ook de zogenoemde rose dolfijnen. Geloof het of niet maar deze zijn echt rose van kleur. Een heel gaaf en speciaal gezicht. Ze zwemmen heel dichtbij de boot vooral in de havens.

We mogen in de dagen op de boot er 2 maal vanaf. We laden dan goederen in of af en ook nieuwe passagiers. Dat geeft ons de gelegenheid om goed te eten en snacks in te slaan. Het geeft dan een raar gevoel in de benen. Grappig om te zien hoe iedereen loopt de eerste meters.

We komen om 00.30 uur aan in de haven van Manaus. Iedereen is blij dat we nu eindelijk definitief van de boot mogen. Het werd er namelijk niet schoner op en we zijn moe vanwege de korte nachten. We worden vanaf de haven in een oud VW busje naar Hotel Brasil gebracht waar we een heerlijk slapen in een bed.

  • 31 Maart 2006 - 10:34

    Brian:

    Hoi Jes,
    Alles goed?
    Hier is het druk! School werk stage enzo.. Mei is de laatste maand stage daarna zo snel mogelijk afstuderen.. We hebben nog geen nieuwe woning ondanks dat er veel woning in Reeuwijk vrijkwamen.
    Kus, je broer

  • 31 Maart 2006 - 11:18

    Boa Tarde Lieve Jes,:

    Leuk dat je weer een bericht hebt geplaatst, ik zat al te wachten.
    6 nachten op de boot! Dat moet wel een eeuwigheid hebben geleken, wel weer een avontuur. Ik ben benieuwd wat je in en rond Manaus gaat doen. Vandaag hebben we een PIB gehad en er is dus veel bekend nu, ik mail je er nog over.
    Chau Yvonne

  • 31 Maart 2006 - 15:28

    Vloon:

    Zo kleine Indiana Jones; ik denk dat jij op jouw reis al veel meer gezien en meegemaakt hebt dan menig ander. Al overwogen om misschien wat reis-verhalen inclusief foto's aan te bieden bij wat (reis) bladen?
    veel plezier

  • 31 Maart 2006 - 21:20

    Tonny:

    Fijn om weer even iets te lezen over je. Geniet er maar lekker van wijffie! Dikke knuffel

  • 02 April 2006 - 12:05

    Addy Zwezerijnen:

    Hoi Jessie,

    Het was weer eens genieten van jou verhalen en vooral over die rose dolfijnen. Goed te weten dat er ook homodolfijntjes zwemmen in de Amozone. Ik zal dit verhaal doorsturen naar de gaykrant zodat het reizigersaanbod enorm toe zal nemen.
    kusjes van ons en geniet nog maar even. doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Manaus

Jessica

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 80723

Voorgaande reizen:

17 November 2005 - 18 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: