Midden in de jungle, in de stad - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu Midden in de jungle, in de stad - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

Midden in de jungle, in de stad

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

03 April 2006 | Brazilië, Manaus

Manaus is een grote stad dat aan alle kanten wordt omgeven door Regenwoud. Vanuit deze stad worden dan ook veel meerdaagse jungletrips gedaan. Vanwege mijn spinnenfobie (en mijn ervaring in Ecuador) besluit ik ik om niet het regenwoud in te gaan, in tegenstelling tot Julian en Sarah. Zij maken een 4-daagse jungletocht. Julie en ik blijven achter, in plaats van de jungle gaan wij de rivier de Amazone verder verkennen. Charley Brown is onze lokale gids en samen met hem beleven we heel avontuur. Eerst brengt hij ons, met een houden boot, naar het punt waar de twee rivieren, Rio Negro en de Amazone, samenkomen. Door verschil van warmte en stroming mengen de rivieren niet en kun je de lijn tussen elkaar goed zien.
Dieren genoeg langs de Amazone, zo zien wij ara´s, een anaconda, een sloth met baby op de buik, een kaaiman, een leguaan en vele soorten vogels. Tijdens onze lunch laat Charley ons de vele vruchten die langs de rivier groeien proeven. Het zijn meestal grote bessen die of heel zoet of zuur smaken. Ze zijn een beetje slijmerig maar ik vind ze wel lekker. Na onze lunch zien we immens grote waterlelies, sommige zijn wel 1,5 meter in doorsnede. Deze waterlelies groeien alleen in het wild in de Amazone.
Natuurlijk is de Amazone ook heel visrijk. Ik heb ook even een hengeltje (bamboestokje met lijntje) uitgegooid en waarempel ik had beet. Drie katvissen, een piranha en een blauwe glibberige vis die lijkt op een minihaai. Deze laatste vis is levensgevaarlijk als je in het water zwemt. Hij dringt namelijk via je achterwerk je lichaam binnen en vreet dan alles op. De boodschap is duidelijk, er wordt niet gezwommen.
De natuur rond de Amazone is waanzinnig mooi. De rivier staat momenteel hoog en de bomen zijn voor een gedeelte onder water komen te staan. Dit geeft een heel mooi contrast. Door de glinstering van het water zie je de boom nogmaals en kun je de horizon moeilijk bepalen.

Manaus als stad heeft verder niet veel te bieden voor de toerist. Natuurlijk zijn de havens spectaculair en de daarbijhorende markt is ook een mooi gezicht. Daarnaast beschikt Manaus over een schitterend theater, Teatro Amazonas, waar Julie en ik een rondleiding hebben genomen. Momenteel zijn er geen voorstellingen omdat eind april het Opera Festival plaatsvindt en iedereen druk is met de voorbereidingen.

  • 06 April 2006 - 16:32

    Miranda:

    Wat een prachtige foto´s weer! De Amazone lijkt me ontzettend mooi, als ik het zo eens bekijk. Wat gaaf dat je die anaconda om je nek hebt gehad.. zou ik echt niet durven!!!!Geniet er nog van, doeiii Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Manaus

Jessica

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 80716

Voorgaande reizen:

17 November 2005 - 18 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: