In de volgende National Geographic docu? - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu In de volgende National Geographic docu? - Reisverslag uit Mérida, Venezuela van Jessica Aagten - WaarBenJij.nu

In de volgende National Geographic docu?

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

18 April 2006 | Venezuela, Mérida

Onze 4-daagse Llanos excursie vertrekt vanaf Barinas en wordt geleidt door Alan Highton. Deze 'jungleboy' is bekend vanwege zijn documentaires op National Geographic over het gebied Llanos en anaconda's in Venezuela. Een ontzettend gemotiveerde man die voor geen dier bang is.
De middag dat we aankomen, jaja opnieuw slapen we in een hangmatje, nemen we de kano mee om de eerste trip te maken over de rivier de Apure. Eerst zien we veel rose dolfijnen springend naast ons kanootje. In de Llanos vind je veel verschillende vogels, het wordt, voor vogelaars, ook wel de meest favoriete spot in de wereld genoemd. De Scarlet Ibis is absoluut mijn favoriet. Deze vogel is helemaal rood, bek, pootjes, veertjes. Waanzinnig mooi! Langs de rivier springen aapjes van tak naar tak. Zodra het donker wordt gaan we op zoek naar kaaimannen. Alan vindt een nest met jonkies. Zodra ik er eentje oppak, piest hij op mijn arm! Deze kleintjes hebben al flinke tandjes en klauwtjes. Vanaf dan varen we met een grote zaklamp. Je kunt de ogen van de kaaimannen, in het water en op de kant, geel zien oplichten. Het zijn nogal wat lichtjes... geen goed idee om je handjes in dit water te wassen. Onderweg terug vangt Alan nog een slang (Brown Tree Boa) uit de boom. Deze slang kan je een nare bijt geven aangezien hij wat gif in zijn tanden heeft.
De volgende morgen staan we vroeg naast ons matje om de zonsopgang te bewonderen. Onderweg komen we een Grote Miereneter tegen die nogal zeldzaam zijn. Let op de foto vooral op de stand van de poten en de grote staart. Grappig beest! Tevens zien we een anaconda, een soort Mega cavia`s (geen idee wat hun echte naam is), Mega rivierotters, een pond vol kaaimannen, diverse vogelsoorten en 2 elektrische alen. Helaas geen zonsopgang want het is veel te bewolkt.
Na de lunch nemen we voor de tweede keer de kano mee uit. We varen nu in een andere richting in de hoop meer wild te zien. Opnieuw komen we de groep rose dolfijnen tegen. We proberen nog te vissen naar piranha's. Wij hebben helaas niet beet maar de bootmannen vangen meer dan genoeg voor het avonddiner! Piranha's hebben niet veel vlees op het lichaam en je moet dus goed zoeken tussen de graadjes.
We trekken verder richting Mérida. Ons volgende kamp ligt tussen de Llanos en het Andesgebergte. Het is een rustig middagje en in de namiddag gaan we met opblaasbare banden de rivier af. Het water is steenkoud want het komt van de Andes. Dit is een minpuntje maar betekent ook géén anaconda`s en géén piranha's. Vanaf dit kamp rijden we direct naar Mérida. Een stad dat ligt tussen de bergen en bekend is vanwege zijn hoogste en langste kabelbaan ter wereld en voor zijn ijsshop met de meeste smaakjes ter wereld(tot wel 200!).

• 21 April 2006 - 07:48

Hola Jes,:

Dat grootste levende knaagdier ter wereld heet een Capibara (betekent heer van het gras). Fantastisch dat je op de Llanos zoveel dieren hebt gezien. Veel plezier in de Bergen (ben je weer terug in de Andes, maar nu helemaal noord).

Groet, Yvonne

• 21 April 2006 - 09:52

Johannes:

Klinkt allemaal erg spannend. Kaaimannen, piranha's, slangen.... Let je wel een beetje op. Een kabelbaan en een ijsshop lijken me een veiliger omgeving. Groeten aan je man ;-)

• 22 April 2006 - 15:25

Kim:

Hi Jes! Nou eet smakelijk met die Piranha's! Ik haal nog wel een portie kibbelingen. (zonder graatjes aub) Je zal onderhand wel een stalen maag hebben van al dat gekke voedsel. Doeg!

• 25 April 2006 - 09:47

Marcelle:

Nou jes, klinkt allemaal heel gaaf. Al dat aparte eten.
    Ik ga straks ook maar weer eens voor een bruine boterham in de kantine...
    Ga je alle smaken proberen? (van het ijs)

x Marcelle